Prøveoplægs katalog

pexels olya kobruseva 5428833 scaled | Domestic Science
  • Set
    10.016

I dette indlæg, har jeg samlet en masse forskellige prøveoplæg til fagets fire kompetenceområder.

Disse prøveoplæg anvender jeg som udgangspunkt i min undervisning, når den indeholder opgaver i forløb, som er prøverelateret. Herfra kan jeg hapse og tilpasse mine prøveoplæg, som eleverne skal arbejde med i givne opgaver.

På samme måde kan de anvendes til madkundskabsprøven, hvor jeg evt. kan finde på at lave nogle justereringer i de forskellige spørgsmål i oplæggene såvel praktiske som mundtlige/teoretiske.

 

____________________________________________________________________________

 

Kompetenceområder

Klik på nedenstående links for at springe til det kompetenceområde du skal bruge. 

Måltider & madkultur

Fødevarebevidsthed

Madlavning

Mad & sundhed

 

____________________________________________________________________________

 

Måltider & madkultur

Prøveoplæg 1 – Måltid og madkultur – En madkultur

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Du er netop kommet hjem fra en ferie. Du har samlet en masse inspiration til din madlavning og har inviteret dine venner og familie på besøg til en middag fra andre himmelstrøg.

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede et måltid ud fra en madkultur, der ikke er dansk.
  • Du/I kan vælge mellem morgenmad, frokost eller et aftensmåltid.
  • Du/I skal vælge en madkultur, hvor I bruger lokale råvarer fra kulturens egn (i det omfang det er muligt).
 

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal gøre rede for din/jeres valgte kultur, samt redegør for faktorer (se Madkulturhjulet), som har indflydelse på og skaber forskellige madkulturer.
  • Hvilke forskelle kan du/I identificere i forhold til dansk madkultur?

Du/I skal redegøre for de forskelle eller ligheder, som du/I kan finde i smag og tilberedningsteknikkerne.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 2 – Måltid og madkultur – Brunch

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen. 

Hello there! Du har været på shopping og fodboldtur i England. Du har fundet megen inspiration i den meget anderledes tilgang til morgenmaden. Du har inviteret venner og veninder til brunch.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I kan tilberede et typisk engelsk morgenmåltid. Du/I kan også vælge andre former for brunch-retter.
  • Du/I skal inddrage kød, æg og grøntsager, som en del af jeres brunch.
  • Du/I skal dække et flot bord og anrette maden, så der gives en rigtig brunch-følelse.

 Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal redegøre for, hvordan engelsk madkultur er bygget op og sammenligne med en typisk dansk morgenmåltidsopbygning.
  • Du/I skal redegøre for den engelske madkulturs kendetegn, fx klima, historie, religion, tradition, handel, påvirkninger eller andre relevante emner.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 3 – Måltid og madkultur – vegetar som levemåde

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Du har en ven. Den ven er vegetar og kommer på besøg hos dig. God som du er, vil du lave en middag til din ven. Så du vil tilberede en vegetarisk middag til din ven.

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal minimum tilberede en hovedret og en dessert, som kan spises af en vegetar. I kan også inddrage en forret.
  • Du/I skal arbejde med råvarer, som er i sæson lige nu og her.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal begrunde for jeres valg af råvarer.
  • Du/I skal redegøre for en veganers muligheder, når det kommer til valg af råvarer.
  • Du/I skal komme ind på veganerens mulighed for at få proteiner ind i kosten.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 4 – Måltid og madkultur – Et festmåltid & æstetik

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Du skal holde fancy pancy gallamiddag for vennerne. Du vil tilberede et overdådigt festmåltid til middagen. Du vil give vennerne en super sanselig oplevelse, hvor du fokuserer på æstetik og udseende af dit middagsbord og stemningen heromkring.

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede et festmåltid, som appellerer til alle dine sanser.
  • Du/I skal lave en hovedret og en dessert, og der kan også tilføjes en forret.
  • Du/I skal dække et indbydende bord, hvor jeres anretning af maden giver gæsten en følelse af næsten at være på restaurant. Det gør du/I ved hjælp af anretningen af jeres mad, hvor du/I skal have fokus på, hvordan du/I kan foodstyle maden.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal redegøre for menneskets sanser, og hvordan disse bruges i forbindelse med spisning.
  • Du/I skal begrunde for, hvordan jeres middag appellerer til alle jeres sanser.
  • Du/I kan komme ind på nogle bestemte teknikker, som kan anvendes ved anretning af mad.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 5 – Måltid og madkultur – En udvekslingsstudent

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Du får besøg af en udvekslingsstudent. Du vil gøre dit til at give denne det bedste indtryk af Danmark! Du vil tilberede et måltid til udvekslingsstudenten, som giver et godt indtryk af dansk madkultur.

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede en eller flere hvilken som helst klassisk(-e) dansk ret(-ter). Du/I må gerne tolke på retten og ændre herpå. Men I skal i så fald forklare, hvorfor I har lavet netop disse ændringer.
  • Du/I skal arbejde med mindst 3 forskellige tilberedningsmetoder.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal redegøre for dansk madkultur, og hvad der kendetegner denne.
  • Du/I skal begrunde jeres valg af netop den valgte ret.
  • Du/I skal forklare jeres valg af tilberedningsmetoders indflydelse på maden

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 6 – Måltid og madkultur – Streetfood

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Du har været på backpacker rejse rundt i Verden, og har fået alverdens madoplevelser. Du har oplevet en masse forskellige Streetfoods, mens du har travet kloden tynd. Hvilken gjorde mest indtryk på dig?

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal vælge en eller flere streetfoodret(-ter), som du/I skal tilberede.
  • Du/I kan arbejde med lokale råvarer fra kulturen, men du/I må også gerne lave jeres egen fordansket version.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Hvorfor har I valgt netop denne streetfood samt råvarerne hertil?
  • Hvad kendetegner den streetfood Du/I har valgt?
  • Du/I skal beskrive og forklare madkulturen, hvorfra jeres ret(-ter) kommer fra (brug evt. madkulturhjulet).

____________________________________________________________________________

 

Fødevarebevidsthed

 

Prøveoplæg 1 – Fødevarebevidsthed – Kyllingen

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Brug det hele! Intet skal gå til spilde!

Der var tilbud på en hel kyllerylle-kyllebok-kylling i dit lokale supermarked, og du skal lave mad til din familie med dyret (4 personer). Hvordan har du tænkt dig at arbejde med hele kyllingen, således vi får mest for pengene og brugt hele kræet?

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede et sundt måltid, hvor du/I viser dine/jeres færdigheder og viden i forhold til kylling. Du/I skal anvende mindst to forskellige tilberedningsmetoder.
  • Du/I skal vise, at du/I kan udskære en kylling og anvende to forskellige dele fra kyllingen – gerne hele dyret.
  • Du/I kan vælge at anvende årstidens frugt og grønt som tilbehør til kyllingen.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal komme med forslag til anvendelsesmuligheder af de dele af kyllingen, som du/I ikke tilberedte.
  • Kan Du/I komme ind på andre anvendelsesmuligheder af kyllingens forskellige dele, og hvordan disse kan tilberedes?
  • Du/I kan komme ind på opbevaring og holdbarhed af kylling ved forskellige opbevaringsmetoder.

____________________________________________________________________________

Prøveoplæg 2 – Fødevarebevidsthed – Årstidens grøntsager

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Sikke en årstid! Ja, du bestemmer den selv! Hvilke råvarer har du til rådighed på denne årstid? Du vil lave en middag af årstidens grøntsager, hvor fokus for alvor er på selve grøntsagerne. Det er nemlig bæredygtigt.   

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede et måltid, hvor du/I viser dine/jeres færdigheder og viden i forhold til årstidens frugter og grøntsager, samt viser, at du/I kan anvende mindst to forskellige tilberedningsmetoder.
  • Du/I skal vise, hvordan du kan fremhæve frugterne og grøntsagernes smage.
  • Du/I kan vælge at inddrage kød, men frugterne/grøntsagerne skal være i hovedelementet i retten.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Hvorfor har Du/I valgt netop disse frugter/grøntsager?
  • Du/I skal forklare betydningen af at vælge frugter og grøntsager i sæson.
  • Du/I kan komme ind på, hvilke andre anvendelsesmuligheder der er med dine/jeres valgte frugter/grøntsager.
  • Du/I kan komme ind på opbevaring og holdbarhed af grøntsager, således de holder længst muligt.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 3 – Fødevarebevidsthed med fokus på bæredygtighed – Et bæredygtigt måltid

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

 Vi skal tænke på miljøet i disse tider. Det kan vi gøre på mange forskellige måder. Men hvordan kan du gøre det, når det kommer til mad? Du vil da selvfølgelig lave et bæredygtigt måltid, hvor du vil arbejde med de 5 grundsmage.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede et bæredygtigt måltid med fokus på forskellige typer af grøntsager – fortrinsvis i sæson
  • Du/I kan inddrage kød, men stadig med fokus på bæredygtighed. Der kan også være plads til dessert.
  • I din/jeres ret/retter skal du/I inddrage viden om de 5 grundsmage.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal redegøre for, hvorfor du har valgt netop disse råvarer ud fra et bæredygtigt princip.
  • Du/I skal redegøre for brugen af de 5 grundsmage.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 4 – Fødevarebevidsthed – Fisken

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Det anbefales at spise fisk to gange i ugen. Men hvilken fisk bør vi spise? Det vil du undersøge, da der er nogle fiskearter, som bliver overfisket. Du vil arbejde med en bæredygtig fisk.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede en eller flere retter, hvor I anvender en ikke overfisket fisk.
  • Du/I skal lave tilbehør til fisken med tre forskellige grøntsager/salater.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal redegøre for, hvorfor du har valgt netop denne fisk.
  • Du/I skal forklare, hvordan I kan anvende kostråd, når I skaber jeres ret med fisk og grøntsager/salater.

____________________________________________________________________________

  

Prøveoplæg 5 – Fødevarebevidsthed – Fortolkning af klassisk ret

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Der findes mange klassiske retter fra alverdens madkulturer verden over. Men en klassisk ret kan også tage sig ud på andre måde. Du vil derfor tage en klassisk ret og lave din egen entrepenante og innovative fortolkning heraf.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede en eller flere klassiske retter, hvor du/I laver jeres egen fortolkning heraf. I må også gerne lave den klassiske ret som et sammenligningsgrundlag.
  • Du/I vil anvende økologiske og danske råvarer.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal redegøre for, hvorfor I har valgt netop denne klassiske ret til fortolkning og hvorfor I har ændret dele af retten.
  • Du/I skal redegøre for de fordele og ulemper, der kan være i kun at anvende danske råvarer.
  • Du/I skal beskrive forskellen på økologiske og konventionelle råvarer.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 6 – Fødevarebevidsthed – Madspild

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Du vil gøre en indsat mod madspild. Men hvordan? Det er der mange måder på, og det vil du/I vise!

Du/I vil lave en madplan for en uge, hvor I skaber en masse variation i madplanen. Du/I vil arbejde med madspildsbegrebet og vise, at man sagtens kan lave lækker mad ud af de råvarer, som tit er i rest i husholdningen. 

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal lave en madplan for en uge, hvor I tilbereder en eller flere retter fra madplanen.
  • Du/I skal tilberede et bæredygtigt måltid, som bygger på tankerne bag madspildsbegrebet.
  • Du/I kan inddrage desserter eller en kage, som man kunne få til kaffen i løbet af ugen.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal lave en madplan for en uge, hvor I viser, at I kan skabe en god variation i ugens retter og samtidig tænker bæredygtighedsbegrebet ind i planen.
  • Du/I skal redegøre for bæredygtighedsbegrebet og forklare, hvordan man kan arbejde med at nedbringe madspild.

____________________________________________________________________________

Prøveoplæg 7 – Fødevarebevidsthed – Foodstyling

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Du/I vil lave et kreativt madprojekt, hvor I foodstyler og laver lækre anretning(-er) af jeres mad. I vil tage en ret og gøre den knaldhamrende lækker. I vil arbejde med farver og former, smage og teksturer i jeres ret. I er små innovative kok i svøb!

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede en eller flere retter, hvor I skal arbejde med at foodstyle maden.
  • Du/I skal lave en eller flere retter, hvor I arbejder med mindst tre forskellige teksturer og farver i retten.
  • Du/I kan også tænke desserter eller kager ind i opgaven.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal redegøre for foodstylingsbegrebet. Hvordan kan foodstyling øge oplevelsen af et måltid?

Du/I skal forklare, hvordan I arbejder med forskellige smage og teksturer i din/jeres retter.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 8 – Fødevarebevidsthed – Ægget

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Naturen har skabt et vidunder! Ægget! Ægget er én af det vigtigste råvarer i madlavning!  Det er en råvare, som anvendes i hele verden. Ægget har nemlig en masse egenskaber i vores madlavning. Det vil du selvfølgelig undersøge.   

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede en eller flere retter, hvor I skal arbejde med æg i maden.
  • Du/I skal som minimum lave en eller flere retter, hvor æg fremgår tydeligt i retten. 
  • Du/I kan også tænke desserter eller kager ind i opgaven.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal forklare æggets opbygning. 
  • Du/I skal komme ind på de egenskaber, som æggets har i din/jeres retter. 
  • Du/I kan også komme ind på æggets vej til køkkenet. Altså produktionsforholdene her for. 

 

Madlavning

Prøveoplæg 1 – Madlavning – Bagning

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Den står på skovturspicnic med familien og du/I skal bage lidt lækkerier til turen i det fri. Og der skal være lidt bagværk til den salte og den søde tand… Picnic´en skal altså være et godt middagsmåltid og lidt sødt til kaffen.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede et udvalg af bagværk til en picnickurv.
  • Picnickurven skal indeholde brød med fyld, hvor der inddrages forskellige typer af grøntsager/salater. Der kan også inddrages sødt bagværk til turen.
  • Du/I skal vise to forskellige dejtyper.
  • Du/I kan inddrage noget sødt og/eller noget drikkelse.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal begrunde dit valg af picnickurvens indhold i forhold til smag, sundhed og anledning.
  • Du/I skal forklare, hvordan gær virker i bageprocessen. I kan også komme ind på andre dejtyper i bagningens store verden.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 2 – Madlavning – Sauce

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Sauce eller sovs? Saucens verden er forunderlig. Ofte kan vi bygge retter eller måltider op omkring en sauce eller en dressing. Du/I vil således bygge et måltid op omkring en sauce. Men hvilken sauce, hvilke grøntsager og skal der mon et kød eller lignende til måltidet?

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal vælge 3 slags grove grøntsager og tilberede 3 forskellige småretter med 3 forskellige madlavningsteknikker. Kød kan også indgå i retterne.
  • Du/I skal tilberede mindst en sauce eller dressing til én af retterne, hvor en emulsion eller jævning er anvendt.
  • Den ene at de tre retter kan være en dessert.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal begrunde jeres valg af grove grøntsager, samt forklare dit/jeres valg af tilberedningsteknikker.
  • Du/I skal lave et oplæg om anvendte sauce(-r), samt hvilke teknikker der er anvendt til saucen.
  • Du/I kan vælge at gøre rede for, hvilke tekniske og ernæringsmæssige egenskaber jeres grøntsager har i retterne.

____________________________________________________________________________ 

  

Prøveoplæg 3 – Madlavning – Redskaberne i madlavningen

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Man skal aldrig gå ned på udstyr i et køkken! Sådan kan det lyde, når gourmander og køkkenentusiaster fortæller om alle de redskaber, de har i deres køkken. Du vil således også vise dine grejer frem, og arbejde med videnskaben i redskaberne. Men hvilken? Er det sous viden, frituren, gasbrænderen eller mikroovnen du vil arbejde med?  

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede en eller flere retter, hvor du/I arbejder med 3 forskellige elektroniske køkkenredskaber.
  • Du/I skal tilberede en ret fra det salt og det søde køkken.
  • Du/I skal arbejde med og inddrage så mange som mulige sanser i din/jeres ret(-ter).

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal lave et oplæg, hvor du/i fortælle om videnskaben bag de elektroniske redskaber, som anvendes.
  • Du/I skal forklare, hvordan de elektriske redskaber har indflydelse på maden sanselige oplevelse.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 4 – Madlavning – Hydrokolloider

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Hydrokolloider har mange madtekniske egenskaber i madens verden! De er en stor del af vores hverdag, og mulighederne med dem er mange. Om det er saucer, geleer, cremer, purér. Du vil madnørde med hydrokolloidernes fantastiske egenskaber.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal lave minimum to retter, hvor du/I arbejder med hydrokolloider.
  • Du/I skal lave et hovedmåltid og en dessert, hvor der arbejdes med hydrokolloider som en del eller et element i retten.
  • Frugt og/eller grøntsager skal være en del af din/jeres ret(-ter).

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal forklare hydrokolloider madtekniske egenskaber, og hvordan de fungerer i maden.
  • Du/I skal forklare hvordan hydrokolloider bliver anvendt i din/jeres ret(-ter).
  • Du/I skal forklare, hvordan hydrokolloider har indflydelse på den sanselige oplevelse af maden.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 5 – Madlavning – Maillard

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Maillard-reaktioner er et fantastisk produkt i vores varmepåvirkning af maden. Maillard-reaktioner giver gyldne farver og fortryllende dufte i køkkenet. Men hvorfor og hvordan er det nu du skaber dem? Hvordan kan du anvende den fantastiske kemiske reaktion i din madlavning?

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede en eller flere retter, hvor du/I viser minimum to måder at skabe Maillard-reaktioner under madlavning.
  • Fisk skal være en del af tilberedningen, hvor der er en Maillard-reaktion.
  • Grøntsager skal være en del af tilberedningen, hvor der er en Maillard-reaktion.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal lave et oplæg, hvor du/I forklare, hvordan Maillard-reaktioner skabes og påvirker maden.
  • Du/I skal perspektivere arbejdet med fisken og grøntsager til bæredygtighedsbegrebet.

____________________________________________________________________________ 

  

Prøveoplæg 6 – Madlavning – Dej

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Du er i bagehumør! Bagningens verden er forunderlig og den byder på en masse forskellige deje. Hvilken kunne du fristes til at kaste dig ud i? Du vil lave en gang bagværk til en målgruppe med et bestemt tema. Temaet vælger du! Hvem byder du på dit bagværk?

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal arbejde med minimum to forskellige dejtyper.
  • Du/I skal skabe et tema i bagværket, hvor I tager fat i en kultur, sund kost, glutenfri kost eller et andet tema, som er gennemgående for bagværket.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal forklare, hvordan du/I har arbejdet med de to forskellige deje.
  • Du/I kan perspektivere til andre dejtyper og beskrive disse.
  • Du/I skal sætte ord på jeres valg af tema og beskrive, hvordan det kommer til udtryk i jeres bagværk. I kan her vælge at beskrive og udfolde temaet endnu mere. Fx kan der beskrives glutenallergi, hvis det er temaet.

____________________________________________________________________________

 

Mad & sundhed

Prøveoplæg 1 – Mad og sundhed – Sund aftensmad

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Hvad er sundhed for et begreb? Hvordan kan du leve sundt og hvordan kan du lave sund mad? Se dette kan vi finde en masse bud på ved en hurtig internetsøgning. Men det giver en jungle a bud på kostråd og sunde livsstile. Til at navigere i dette virvar af råd, er der udviklet De officielle Kostråd, som du vil bygge et måltid op omkring.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede et sundt aftensmåltid med udgangspunkt i de officielle kostråd. Du/I skal her tænke på hvilke smagsgivere du/I benytter.
  • Du/I kan vælge at lave en dessert, som også tager udgangspunkt i kostrådene.
  • Du/I skal vise forskellige stegeteknikker tager hensyn til kostrådene.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal redegøre for, hvordan dit/jeres måltid har taget udgangspunkt i de officielle kostråd.
  • Du/I skal forklare, hvorfor vi bør leve efter de officielle kostråd, og give jeres bud på, hvorfor det bidrager til en sundere levevis.
  • Du/I skal redegøre for, hvilke tilberedningsmetoder du/I har anvendt så det færdige resultat, således du/i får lavet et sundt måltid.

____________________________________________________________________________

Prøveoplæg 2 – Mad og sundhed – Den sunde madpakke

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Det kræver en god madpakke at komme igennem skoledagen. Du vil derfor undersøge nærmere, hvordan du kan skabe en superlækker og nærende madpakke, som kan bringe dig helskindet gennem skoledagen.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede en madpakke til dig/jer selv, som arbejder med alle elementerne i madpakkehånden.
  • Du/I skal indtænke de officielle kostråd – hvordan kan I arbejde med disse i jeres madpakke?

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal fortælle gode og dårlige valg i forhold til en sammensætning af en madpakke. Altså hvad er en god madpakke for dig/jer? Begrund!
  • Du/I skal forklare, hvordan fordelingen af makronæringsstoffer er i din/jeres madpakke. I kan også komme ind på mikronæringsstoffer.
  • Hvilke madlavningsteknikker og tilberedningsmetoder anvender du/I? Hvorfor har I valgt netop disse teknikker og metoder?

____________________________________________________________________________ 

 

Prøveoplæg 3 – Mad og sundhed – Sund fastfood

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Er det sundt eller usundt? Det er der mange ting, som kan have indflydelse på, hvor vidt maden er sund eller usund. Du/I vil lave et eksempel på en ret, som kan tage sig ud på en sund og en usund måde. 

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede et sundt og et usundt måltid
  • Du/I kan inddrage fisk og/eller kød, men der kan også være plads til en dessert.
  • Du/I skal vise forskellige tilberedningsmetoder, som viser hvordan du/I kan tage hensyn til sundhed og livskvalitet.

Den mundtlige og teoretiske del:

  • Du/I skal redegøre for, hvorfor du har valgt netop disse retter. Dette kan gøres ud fra kostpyramiden, sundhedsbegrebet og evt. bæredygtighed.
  • Du/I skal forklare dine/jeres valg af råvarer og tilberedningsmetoder. 
  • Du/I skal forklare forskellen på henholdsvis det sunde kontra det usunde måltid, hvor I kommer ind på makro- og mikronæringsstoffer.

____________________________________________________________________________ 

 

Prøveoplæg 4 – Mad og sundhed – Fiskens rolle i sundhed

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Fisk er sundt! Vi skal genre spise det to gange i ugen i henhold til de officielle kostråd.  Du vil derfor tilberede et måltid, hvor fisk og grøntsager bærer retten.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede et eller flere sunde måltider med fisk og forskellige grøntsager.
  • Du/I skal arbejde med kulhydrater i form at ris, pasta, brød eller andet i dit/jeres måltid.
  • Du/I skal vise mindst to forskellige tilberedningsformer af fisken, som tager hensyn til sundhed og smag.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal redegøre for, hvilken slags fisk du/I har valgt. Dette kan gøres ud fra bæredygtighedsbegrebet, smag, nydelse og/eller sundhed.
  • Du/I skal forklare hvilke grøntsager du/I har valgt og hvorfor.
  • Du/I kan uddybe jeres sammensætning i forhold til energibehov.

____________________________________________________________________________

 

Prøveoplæg 5 – Mad og sundhed – Kyllingen som sundhedselement

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Du vil lave et sundt måltid. Og kyllingen er et magert stykke kød. Du vil servere nogle grøntsager eller en salat til kyllingen for at sammensætte et måltid spækket med en masse gode makro- og mikronæringsstoffer.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede et sundt måltid med kylling og forskellige former for grøntsager/salater
  • Du/I kan inddrage kulhydratrigt tilbehør i form af ris, pasta, brød eller andet i dit/jeres måltid.
  • I kan også tænke en dessert ind i jeres arbejde, som indeholder frugt eller grøntsager.
  • Du/I skal vise mindst to forskellige tilberedningsformer, hvor I tænker sundhed ind.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal forklare og vise, hvorfor din/jeres ret med kylling og grøntsager er sund.
  • Du/I skal forklare sætte ord på de grøntsager/salater, som du/I har valgt. Hvad ved I om disse, og hvorfor har I valgt netop disse?
  • Du/I skal forklare, hvordan fordelingen af makronæringsstoffer er i din/jeres ret. I kan også komme ind på mikronæringsstofferne heri.

____________________________________________________________________________

Prøveoplæg 6 – Mad og sundhed – Kål

Du/I har 2 timer til at planlægge jeres eksamen, finde opskrifter til emnet og lave en indkøbsseddel til læreren. Du/I skal også lave en plan over arbejdsgangen for udførelsesfasen.

Kål er sundt og det er bæredygtigt, da det er en grøntsag, som vokser godt på de danske breddegrader. Dermed kan kål både tænkes bæredygtigt og som en del af vores kostråd.

 

Den praktiske del af prøven:

  • Du/I skal tilberede en kold og en varm ret med kål som ingrediens.
  • Du/I skal vise forskellige tilberedningsmetoder.
  • Du/I kan bruge kød og/eller bælgfrugter som tilbehør.
  • Du/I skal vise forskellige snitte- og stegeteknikker.

Den mundtlige/teoretiske del af prøven:

  • Du/I skal redegøre for, hvem jeres kålretter henvender sig til.
  • Du/I skal forklare den historiske betydning af kål med specifik fokus på den eller de kålsorter, som du/I har valgt.
  • Du/I skal redegøre for kåls muligheder i forhold til kostrådene. Du/I kan også komme ind på bæredygtighedsbegrebet.

____________________________________________________________________________

ingredienser

    Du vil måske også kunne lide